Dzieci z trudnościami w koncentracji, w tym z zaburzeniami takimi jak ADHD (Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi), wymagają szczególnego podejścia w procesie terapeutycznym. Aby ich terapia była skuteczna, kluczowe jest nie tylko dostosowanie metod pracy do ich potrzeb, ale także umiejętne planowanie sesji. Sesje muszą być zaprojektowane tak, by angażować dzieci, utrzymywać ich uwagę i jednocześnie wspierać ich rozwój.

W tym artykule omówimy, jak efektywnie planować sesje terapeutyczne dla dzieci z trudnościami w koncentracji. Jakie strategie warto stosować oraz jak wykorzystać dostępne narzędzia, takie jak karty pracy z platformy teczkamalucha.pl, które mogą być cennym wsparciem dla terapeutów.

Dlaczego trudności w koncentracji to wyzwanie?

Dzieci, które mają problemy z koncentracją, często wykazują trudności w skupieniu uwagi przez dłuższy czas, łatwo się rozpraszają, a także mogą mieć problem z organizacją swoich działań. Może to prowadzić do frustracji – zarówno dla samego dziecka, jak i dla terapeuty, który stara się prowadzić skuteczne zajęcia.

Dla terapeutów dziecięcych wyzwaniem jest dostosowanie metod pracy, aby nie tylko zainteresować dziecko, ale także utrzymać jego uwagę i zapewnić efektywność sesji. Ważne jest również, aby zajęcia były na tyle dynamiczne, by zapobiec nudzie, ale jednocześnie nie przeładować dziecka bodźcami.

Kluczowe zasady planowania sesji terapeutycznych dla dzieci z trudnościami w koncentracji

1. Krótkie, jasno określone zadania

Dzieci, które mają trudność w koncentracji często mają problem z realizacją długotrwałych zadań. Dlatego warto planować sesje tak, aby zadania były krótkie i jasno określone. Zamiast jednej długiej aktywności, lepiej podzielić zajęcia na kilka mniejszych, z jasnym celem dla każdej części.

2. Wprowadzenie regularnych przerw

Dzieci z trudnościami w koncentracji potrzebują częstych przerw, aby zachować efektywność pracy. Ważne jest, aby te przerwy były strukturalnie wbudowane w plan sesji, co pozwala dziecku na krótkie odreagowanie, a następnie powrót do aktywności.

3. Różnorodność aktywności

Monotonne zadania mogą szybko zniechęcić dziecko, dlatego ważne jest, aby sesje terapeutyczne były zróżnicowane. Dzieciom z trudnościami w koncentracji najlepiej służy zmiana aktywności co kilka minut – od ćwiczeń umysłowych po bardziej manualne.

4. Stosowanie technik multisensorycznych

Dzieci z zaburzeniami koncentracji lepiej radzą sobie, gdy zadania angażują wiele zmysłów. Ćwiczenia multisensoryczne, które łączą np. elementy ruchowe z wizualnymi, mogą znacznie poprawić efektywność sesji.

5. Jasne zasady i struktura sesji

Dzieci nadpobudliwe często potrzebują jasnych reguł i struktury. Każda sesja powinna zaczynać się od wyjaśnienia planu, tak aby dziecko wiedziało, czego się spodziewać. Pozwoli to uniknąć frustracji wynikającej z niepewności.

Monitorowanie postępów i elastyczność w podejściu

1. Regularne ocenianie postępów

Ważne jest, aby na bieżąco oceniać postępy dziecka i dostosowywać metody pracy. Dzieci z trudnościami w koncentracji mogą różnie reagować na stosowane techniki, dlatego warto regularnie analizować efektywność sesji i wprowadzać ewentualne modyfikacje.

2. Dostosowanie metod do indywidualnych potrzeb dziecka

Nie wszystkie techniki będą działać u każdego dziecka. Niektóre dzieci mogą lepiej reagować na zadania związane z ruchem, inne na ćwiczenia bardziej kreatywne. Ważne jest, aby obserwować, co działa najlepiej i elastycznie modyfikować plan terapii.

Podsumowanie

Praca z dziećmi z trudnościami w koncentracji to wyzwanie, ale dobrze zaplanowane sesje mogą przynieść bardzo pozytywne efekty. Kluczowe jest, aby zadania były krótkie, różnorodne i dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka. Ważne jest również, aby wprowadzać techniki multisensoryczne i regularne przerwy, które pomogą dziecku zresetować uwagę. ​

Autor:

Anna Kańciurzewska

psycholog dziecięcy