Czym jest grafomotoryka?

Grafomotoryka (grafika – zapis, motoryka – zdolność ruchowa), to najogólniej mówiąc, umiejętność pisania i rysowania. Na umiejętności grafomotoryczne wpływa również koordynacja wzrokowo – ruchowa, planowanie ruchu ręki czy precyzja manualna. To szereg umiejętności, które umożliwiają dziecku swobodne pisanie oraz rysowanie. Pozwalają także na samodzielność i nabywanie szerszych umiejętności związanych z motoryką.

Umiejętności grafomotoryczne ćwiczy się od urodzenia

Czy wiesz, że na umiejętności grafomotoryczne maluszek pracuje już od urodzenia? Tak, tak. To nie pomyłka! Nawet jeśli dziecko nie potrafi jeszcze chwytać kredki i ołówka, to rozwija w sobie ważne umiejętności, które w ostateczności wpłyną na grafomotorykę. Mowa tutaj o motoryce dużej. Dziecko od urodzenia ćwiczy świadomość ciała, koordynację ruchów, koordynację oko – ręka, myślenie przestrzenne itp. To wszystko w ostateczności jest ważne przy rozwijaniu umiejętności pisania i rysowania. Niektórzy nawet twierdzą, że jeśli dziecko nie miało problemów w rozwoju ruchowym, to nie będzie miało problemu z pisaniem i rysowaniem. Nasze ciało jest połączone i nie możemy oddzielić sprawności rąk od ogólnej sprawności ruchowej.

Dlaczego warto rozwijać umiejętności grafomotoryczne?

Każde dziecko powinno bawić się w zabawy wspierające rozwój grafomotoryczny. Nawet jeśli nie ma problemów w tym obszarze. W przedszkolach dużą uwagę przywiązuje się do prac plastycznych i zajęć manipulacyjnych. Bez wątpienia jest to dzieciom potrzebne, ponieważ grafomotorykę trzeba rozwijać od najmłodszych lat. Rozwojem tej ważnej umiejętności powinno się zajmować nie tylko w przedszkolach, ale również w domach. Rodzice, którzy wspierają maluszki i wykonują dużo zabaw grafomotorycznych ułatwiają swoim pociechom start w szkole.

Korzyści z zabaw grafomotorycznych:

  • Rozwijają koordynację wzrokowo – ruchową.
  • Poprawiaj poziom graficznego pisma i rysunków.
  • Doskonalą orientację przestrzenną.
  • Usprawniają umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziami piszącymi.
  • Korygują nieprawidłowe nawyki ruchowe.
  • Stymulują ogólny rozwój.
  • Wyrabiają motywację do nauki.
  • Wzmacniają manipulację małymi przedmiotami i precyzję ruchów.
  • Pomagają w rozwoju samodzielności dziecka.

Propozycje zabaw i ćwiczeń grafomotorycznych dla przedszkolaków

Poniższe zabawy są odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym. Ich stopień trudności warto dostosować do możliwości dziecka. Można bawić się grupowo, robiąc konkursy lub wspólne ćwiczenia. Można również ćwiczyć z dzieckiem indywidualnie. Co ważne, te ćwiczenia dla większości dzieci to codzienna zabawa. Pamiętaj, że dzieci uczą się właśnie poprzez zabawę.

  1. Nawlekanie koralików na sznurek.
  2. Gra w bierki, w pchełki.
  3. Rysowanie kredkami, ołówkiem, kredą.
  4. Składanie papieru techniką origami.
  5. Wycinanie nożyczkami.
  6. Wydzieranie z papieru.
  7. Zwijanie kuleczek z bibuły.
  8. Rozcieranie plasteliny na kartce.
  9. Obrysowywanie przedmiotów np. własnej stopy, dłoni.
  10. Stemplowanie.
  11. Kalkowanie rysunków.
  12. Wciskanie przedmiotów przez otworki.
  13. Gra w ringo.
  14. Gra w kręgle.
  15. Gra w badmintona.
  16. Gra w dwa ognie.
  17. Lepienie zwierząt, ludzików, wałeczków, kulek z plasteliny.
  18. Kolorowanie obrazków.
  19. Rysowanie patykiem po piasku.
  20. Rysowanie z użyciem szablonów.
  21. Łączenie kropek.
  22. Wodzenie palcem po liniach.
  23. Tworzenie ludzików z kasztanów, żołędzi.
  24. Zbieranie małych ziarenek np. fasoli, grochu.
  25. Szukanie w piasku zakopanych przedmiotów.
  26. Lepienie ciasta na pierogi.
  27. Faliste ruchy ramion – zabawa w motylki.
  28. Krążenie ramionami – zabawa w helikopter.
  29. Pływanie.
  30. Rysowanie oburącz.
  31. Rysowanie szlaczków.
  32. Prowadzenie linii w labiryntach.
  33. Masowanie piłeczkami kolczatkami.
  34. Przyszywanie guzików.
  35. Przewlekanie sznurka przez dziurki.
  36. Odtwarzanie rytmu deszczu.
  37. Zabawy paluszkowe ( np. gra w sroczkę).
  38. Teatrzyk paluszkowy.
  39. Wyciskanie gąbki w ciepłej wodzie.
  40. Robienie kul z papieru.
  41. Rzucanie piłką.
  42. Zaciskanie pięści.
  43. Spacery palcami po stole.
  44. Pisanie ciągu liter bez odrywania palców.
  45. Zmiana kierunku biegania na sygnał.
  46. Przerzucanie piłek z ręki do ręki.
  47. Chodzenie po narysowanej linii.
  48. Kopanie piłki do bramki.
  49. Układanie puzzli.
  50. Chodzenie po krawężniku.
  51. Zabawy ze skakanką, w gumę.
  52. Toczenie piłki do celu.
  53. Rzucanie przedmiotów na odległość.
  54. Dyktanda graficzne.
  55. Wystukiwanie rytmu piosenki.

Jak ćwiczyć z młodszymi dziećmi ?

Nie trzeba czekać do wieku przedszkolnego, by ćwiczyć umiejętności grafomotoryczne. Wszelkie zabawy, które rozwijają motorykę i koordynację wzrokowo – ruchową wpływają pozytywnie na późniejsze zdolności pisania i rysowania. Ćwiczenie chwytu, trzymania zabawek, manipulacja małymi przedmiotami, podążanie wzrokiem za obrazkiem – to wszystko jest bardzo ważne.

Ćwiczenia grafomotoryczne nie muszą być trudne i nudne. Prawie wszystkie opisane wyżej propozycje to zabawy, które większość dzieci uwielbia. Nie ograniczają się one do ćwiczeń przy stoliku i nie wymagają długiego skupienia uwagi. Dzięki temu ćwiczyć można nawet w trakcie codziennych czynności np. podczas spaceru 🙂

Autor: Anna Kańciurzewska – psycholog dziecięcy